donderdag 22 augustus 2013

Mijn eerste mini-tuintje


Dit is het eerste minituintje dat ik maakte, begin 2012. Ik vertel je hoe ik het heb aangepakt en wat ik ervan leerde.



Aanpak:

- Als je een bak neemt zoals op de foto moet hij minimaal 15 cm diep zijn zodat de plantjes goed kunnen groeien.
- Ik strooide grove kiezels op de bodem van  de pot zodat het water weg kan.
- Vervolgens een mix van potgrond en stekgrond (deze 2 goed door elkaar scheppen en de grove stukjes eruit halen)
- Toen ben ik gaan kijken hoe ik het tuintje wilde opbouwen. Ik koos voor een rozenboogje in het midden en plantte daar mijn favoriete klimplantje bij; de 'Muehlenbeckia complexa'.
- Rondom plantte ik dwergvarentjes. Ik maakte midden onder het rozenboogje een vloertje van een oude potdeksel (geschilderd). Hier plaatste ik een klein zitje op (je zou ook kunnen kiezen voor een plantje in een potje)
- Ter decoratie voegde ik nog een mini-vogelbadje toe, maar aankleding is natuurlijk ook mogelijk met een van de vele andere producten uit de shop.
- Tenslotte geef je het kersverse tuintje wat water.
Onderhoud:
- Geef het geheel regelmatig water voor een mooie groei.
- Snoei wanneer nodig de uitgroeiende takjes bij.
- Haal het tuintje als het koud wordt naar binnen.

Ervaring:
- Deze pot werd door de vele kiezels wel erg zwaar. In het vervolg zou ik in zo'n grote pot kiezen voor een klein laagje kiezels, dan een laag hydrokorrels en dan de aarde.

- Ruim een jaar later geniet ik nog steeds van dit eerste tuintje dat ik maakte. Het is inmiddels flink volgroeid. Hiermee was mijn passie voor minituinieren definitief geboren!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten