donderdag 26 juni 2014

Plantenlijst

Liefde voor de plantjes
Ik krijg veel vragen over welke plantjes je kunt gebruiken voor in de minituin. Ik heb uitgezocht welke plantjes bij elkaar passen en je goed kunt combineren in 1 minituin. Deze staan hieronder in de afbeeldingen weergegeven.  Het is belangrijk dat de plantjes goed kunnen groeien. Dit kan in combinatie met goede potgrond; bestaande uit  bonsaigrond, (biologisch) potgrond en een schepje actieve houtskool. De actieve houtskool is verkrijgbaar bij de aquariumafdeling bij een tuincentrum. Aan biologisch potgrond zit een prijskaartje, je kan ook hulp vragen bij de tuincentra voor het kiezen van goede potgrond voor een betaalbare prijs.

Inmiddels gebruik ik ook hydrokorrels. Deze werken fijn voor de waterafvoer van het tuintje.

 
De stappen voor het maken van je eigen minituintje licht ik kort toe:
1. Zorg dat je minimaal een laag van 10 cm potgrond/aarde in een schaal hebt zitten
2. Zet alles neer en richt je tuintje in zoals je deze hebben wil
3. Wil je een rozenboog? Gebruik deze als basis en bouw de rest van je tuintje hier omheen
4. Voor de rozenboog gebruik ik een klimplantje als Meuhlenbeckia, Ficus of Heidra. Zet eerst de rozenboog en bijbehorende plantjes neer en kijk dan naar de rest van het tuintje.
5. Bepaal de stijl van je tuintje; ga je voor klassiek, modern of wil je een vrolijke sfeer neerzetten? Bij de inspiratiepagina op de website vind je voorbeelden van verschillende stijlen tuintjes.
6. Plant eerst alle plantjes in de schaal en zet vervolgens de miniaturen erin. Houd er rekening mee dat de rozenboog wel als eerste in de potgrond mag staan.
7. Heb je nog wat opvulruimtes of kale plekjes? Ik vul deze op met mos (het liefst bolmos) en zet ze vast met een tandenstoker.
8. Als je helemaal tevreden bent over je tuintje, kun je als laatste je tuintje gezellig afmaken met steentjes en kiezeltjes om bijvoorbeeld een paadje te maken. 
 
Plantenlijst




Geen opmerkingen:

Een reactie posten